W związku z zakończeniem 2022 roku poniżej przedstawiamy jego krótkie podsumowanie dotyczące głównych działań na naszym wydziale.
Podsumowanie roku 2022 na Wydziale Matematyki i Fizyki Stosowanej
1. Rozwój kierunków studiów
- uzyskanie pozwolenia Ministra Edukacji i Nauki na utworzenie studiów II stopnia o profilu praktycznym na kierunku inżynieria i analiza danych
- uzyskanie Certyfikatu Akredytacyjnego dla kierunku inżynieria i analiza danych w ramach konkursu „Studia z Przyszłością”, ponadto uzyskanie wyróżnienia Certyfikatem Nadzwyczajnym „Lider Jakości Kształcenia”
- uruchomienie po raz pierwszy od semestru letniego 2021/2022 studiów II stopnia na kierunku inżynieria w medycynie o profilu ogólnoakademickim
- uruchomienie studiów I stopnia na kierunku inżynieria w medycynie o profilu ogólnoakademickim poprzez modyfikację programu studiów inżynieria medyczna
- unowocześnienie programów studiów I stopnia dla wszystkich kierunków
- unowocześnienie i modyfikacja programu studiów II stopnia dla kierunku matematyka
- przystąpienie po raz kolejny do konkursu „Studia z Przyszłością” współorganizowanego przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego oraz Agencję Kreatywną PRC dla kierunku inżynieria i analiza danych
2. Nauka
- uzyskanie kategorii naukowej B+ w dyscyplinie nauki fizyczne, a w konsekwencji uzyskanie pełnych uprawnień do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego w tej dyscyplinie
- uzyskanie kategorii naukowej B+ w dyscyplinie matematyka, a w konsekwencji uzyskanie pełnych uprawnień do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego w tej dyscyplinie
- uzyskanie finansowania i realizacja czterech grantów PCI, w których liderami oraz w znacznej części wykonawcami są pracownicy WMiFS: Personalizowane szablony nawigacyjne zwiększające efektywność operacji chirurgii ortopedycznej (lider dr n. med. Piotr Biega), Algorytm pozycjonowania projekcji USG z użyciem uczenia maszynowego (lider dr inż. Marcin Kowalik), Metody uczenia maszynowego w modelowaniu i analizie wpływu sztywności nóg i stawów na urazy związane z aktywnością fizyczną (lider dr hab. Andrzej Włoch, prof. PRz), System wykrywania zmian przerzutowych w niskodawkowych obrazach RTG-TK z użyciem metod uczenia maszynowego (lider dr Sławomir Wolski)
- udział pracowników WMiFS jako wykonawców w dwóch grantach PCI, realizowanych odpowiednio na WBMiL Politechniki Rzeszowskiej i na Uniwersytecie Rzeszowskim
- zakup aparatury badawczej Systemu analizy biomechanicznej i wirtualnej rzeczywistości w inżynierii medycznej – unikatowego na skalę regionu i Polski studia fotogrametrycznego.
3. Dydaktyka i jej infrastruktura
- skuteczna rekrutacja na wszystkie kierunki studiów prowadzone przez WMiFS, zwiększenie liczby studentów na wydziale
- utworzenie dwóch nowoczesnych pracowni komputerowych w salach L-109 i L-110: Pracownia komputerowa metod optymalizacji dyskretnej oraz Laboratorium analizy danych i uczenia maszynowego mających po 16 stanowisk wyposażonych w nowoczesne zestawy komputerowe wraz z interaktywnymi monitorami
- doposażenie i remont Studenckiej pracowni komputerowej inżynierii i analizy danych w sali L-100A
- sukcesy koła naukowego Machine Learning (pierwsza nagroda w konkursie kół naukowych KOKON w kategorii cyfryzacja, organizowanym przez Forum Uczelni Technicznych, drugie miejsce w kategorii AI w konkursie programistyczno-robotycznym BITEhack, organizowanym przez Stowarzyszenie Studentów BEST AGH Kraków, pierwsze miejsce w konkursie na najlepsze prezentacje w trakcie sesji “Innowacje technologiczne i IT” podczas XIII Ogólnopolskiej Konferencji Nauka i pasja kluczem do sukcesu).
- zorganizowanie wyjazdów studyjnych dla studentów kół naukowych (np. do Instytutu Fizyki Jądrowej PAN i Centrum Cyklotronowego Bronowice w Krakowie)
- udział w projekcie MEiN Doskonałość dydaktyczna uczelni realizowanym ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego
- udział w realizacji grantu Instytutu Badań Edukacyjnych mającego na celu przygotowanie opisów syntetycznych charakterystyk kwalifikacji pełnych właściwych dla szkolnictwa wyższego w jęz. polskim i angielskim z poziomu 6 i 7 PRK i wpisaniu ich do systemu ZRK (Zintegrowany System Kwalifikacji) dla wszystkich kierunków prowadzonych przy wydziale
- kontynuacja demonstracyjnych doświadczeń z fizyki podczas wykładów dla studentów pierwszych roczników
4. Promocja i wizerunek wydziału, współpraca z otoczeniem gospodarczym
- organizacja Dni Otwartych WMiFS, w których wzięło udział blisko 1000 uczniów ze szkół średnich
- organizacja XXII Pokazów z fizyki, w których wzięło udział blisko 3500 uczniów z Podkarpacia
- utworzenie w bud. L-27 ścianki wydziałowej promującej WMiFS
- przeprowadzenie wielu wykładów popularnonaukowych z matematyki dla uczniów szkół średnich, w tym także w ramach zadania zleconego przez MEiN (Politechniczna Sieć Via Carpatia, Działanie 1. Z technikum na Politechniki)
- aktywny udział w wydarzeniach promujących uczelnię i wydział: Noc odkrywców – VI Nocne Spotkania z Nauką, Rzeszowski Salon Maturzystów 2022
- aktywny udział kół naukowych działających na wydziale we wszystkich wydarzeniach promocyjnych uczelnię
- udział w opracowaniu założeń porozumienia wodorowego przy Ministerstwie Klimatu i Środowiska "Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce”
- udział w projekcie MEiN pt. Liderzy zarządzania uczelnią i uzyskanie certyfikatu Rotterdam School of Management, Erasmus University: Leaders in University Management Course
- aktywny udział w realizacji porozumienia o współpracy na rzecz rozwoju sektora fotowoltaiki przy Ministrze Klimatu i Środowiska
Wszystkim Pracownikom wydziału serdecznie dziękujemy za pracę dydaktyczną, aktywność naukową w Katedrach i Zakładach, pracę w komisjach i zespołach wydziałowych oraz za koordynowanie różnych, bieżących działań na rzecz wydziału, których nie sposób wszystkich wymienić. To dzięki Państwa zaangażowaniu nasz wydział nieustannie się rozwija. Dziękując za to wszystko jednocześnie życzymy Państwu wszelkiej pomyślności w 2023 roku.
Dziekan i Prodziekani WMiFS