W ramach przedmiotu Elementy logiki i arytmetyki komputerów na pierwszym roku inżynierii i analizy danych podczas zajęć laboratoryjnych odbyły się pilotażowe zajęcia realizowane w wirtualnej rzeczywistości. Zajęcia prowadził mgr inż. Mateusz Salach z Zakładu Systemów Złożonych z Wydziału Elektrotechniki i Informatyki.
W ramach zajęć studenci mieli za zadanie wykonać ćwiczenia laboratoryjne w specjalnie przygotowanym wirtualnym środowisku. W tym celu przygotowano dedykowane oprogramowanie, które zapewnia zarówno sprawdzenie już zdobytej wiedzy, jak i rozwój nowych umiejętności studentów. Laboratorium oparte na wirtualnej rzeczywistości składa się z trzech modułów obejmujących realizację układów z wykorzystaniem bramek logicznych, minimalizację siatek Karnaugh oraz projektowanie układów z wykorzystaniem multiplekserów. Mimo że oprogramowanie stanowi jeden zintegrowany system, każdy z zaimplementowanych modułów ćwiczeniowych to niezależny komponent procesu dydaktycznego. Biorąc pod uwagę duży potencjał technologii opartych na wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości, przewiduje się, że taka forma kształcenia może w najbliższym czasie znacznie zyskać na znaczeniu.
Dedykowane rozwiązanie oparte na technologii wirtualnej rzeczywistości rozwijane jest w ramach realizowanego na uczelni projektu pn. „Regionalne Centrum Doskonałości Automatyki i Robotyki, Informatyki, Elektrotechniki, Elektroniki oraz Telekomunikacji Politechniki Rzeszowskiej”. Projekt finansowany jest w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” w latach 2019-2022, nr projektu 027/RID/2018/19, kwota finansowania 11 999 900 zł.
Zespół odpowiedzialny za opracowanie systemu tworzą dr inż. Andrzej Paszkiewicz, prof. PRz oraz mgr inż. Mateusz Salach z Zakładu Systemów Złożonych, a także studenci Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej oraz członkowie Rzeszowskiej Grupy IT: Marcin Witek, Alicja Nikodem, Hubert Wójcik.
Informacja o pilotażowych zajęciach ukazała się również na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki